Cultuureducatie biedt kansen voor onderwijsvernieuwing. Dit doen we op verschillende manieren. De Rijnbrink Labs is er daar één van. Vanuit de landelijke CmK regeling faciliteert Rijnbrink een aantal Labs. Een Lab geeft scholen en cultuuraanbieders de gelegenheid om nieuwe kennis en ervaringen op te doen die zij kunnen toepassen in hun dagelijkse onderwijspraktijk binnen cultuureducatie.
In een Lab is volop ruimte voor experiment en onderzoek. Scholen hoeven dat niet alleen te doen. Zij vormen een Labteam met externe specialisten, kunstprofessionals, en een Labcoach, die de praktische zaken regelt, het onderzoek soepel laat verlopen en zorgt voor kennisdeling. De Labcoach stel je met het Labteam zelf aan.
De afgelopen maanden nam basisschool De Groen uit Dedemsvaart al deel aan een Proeflab. De komende tijd gaan vijf Rijnbrink Labs draaien, waaronder drie scholenlabs en twee labs vanuit structureel gesubsidieerde instellingen in Overijssel (OBI), namelijk Theater Sonnevanck en Tetem
Wil je meer weten over de Labs? Download onze brochure. Of check de video hieronder!
Rekenonderwijs saai? Niet als het aan de deelnemers van het eerste Rijnbrink Lab CmK ligt. Op 29 november 2022 ondertekenden zij tijdens een feestelijke bijeenkomst op basisschool De Groen in Dedemsvaart hun Labconvenant.
Update 19 juni 2024
Op 31 oktober 2023 ondertekende directeur Benno De Graaf van basisschool De Regenboog in Oldenzaal het convenant dat hoort bij deelname aan het Rijnbrink Lab. Dit lab onderzoekt het thema integratie en cultuureducatie. Vanaf nu tot en met oktober ’24 gaat de school voor nieuwkomers en statushouders onderzoeken hoe culturele en artistieke activiteiten de integratie van leerlingen kan bevorderen. Meer weten over dit lab? Bekijk het hier!
Onder begeleiding van Rijnbrink wordt binnen een lab een jaar lang onderzocht hoe het bestaande cultuurprogramma een geïntegreerd onderdeel van het reguliere onderwijs op negen TOF scholen kan worden. Het lab is een actieve stap naar een toekomst waarin kunst en cultuur onmisbare elementen zijn in het leerproces van de leerlingen. Lees hier meer.
Het lab op de Hoeksteen in Hasselt gaat op onderzoek naar onderwijsvernieuwing op gebied van cultuur en natuur. Wat gebeurt wanneer natuureducatie en cultuureducatie geïntegreerd worden? Lees hier meer over dit lab.
Om dingen zelf te maken met behulp van technologie, maakt het niet uit, waar je vandaan komt, of je een opleiding hebt gevolgd of op welke school je gaat. MaakCultuur is voor iedereen, zo de theorie. Maar hoe zit dit in de werkelijkheid? Onder begeleiding van Rijnbrink wordt onderzocht, hoe MaakCultuur in het speciaal Onderwijs goed kan landen en hoe de didaktiek aangepast kan worden om het maken in een MaakLab een succesvolle ervaring van de leerlingen te laten worden. Wil je meer weten? Klik hier.
Al vele jaren is de theatertruck van Theater Oostpool en Theater Sonnevanck een begrip op middelbare scholen in Oost-Nederland. Een vrachtwagentruck op het schoolplein blijkt een fantastische manier om theater bij jongeren te krijgen en ze aan het denken te zetten. De truck biedt de ruimte om buiten de school een werkelijkheid te creëren waarin de jongeren via personages kunnen reflecteren op onderwerpen die in hun eigen leven spelen (bijv. de invloed van social media, geldezels, kansenongelijkheid). Lees meer >
Op dinsdag 18 juni werden op Dalton Kindcentrum i.o. De Groen in Dedemsvaart de opbrengsten van het Rekenlab gepresenteerd.
De onderzoeksvraag van Dalton Kindcentrum i.o. De Groen was: Hoe kunnen we rekenonderwijs betekenisvol maken voor leerlingen, waarbij ze plezier beleven en kunnen groeien? Lees meer >