Op 31 oktober ondertekent directeur Benno De Graaf van basisschool De Regenboog in Oldenzaal het convenant dat hoort bij deelname aan het Rijnbrink Lab. Dit lab onderzoekt het thema integratie en cultuureducatie. Vanaf nu tot en met oktober ’24 gaat de school voor nieuwkomers en statushouders onderzoeken hoe culturele en artistieke activiteiten de integratie van leerlingen kan bevorderen. Bekijk het interview met directeur Benno de Graaf hier!
Kansengelijkheid en inclusie
In het Lab staat zowel de integratie tussen leerlingen als de samenwerking binnen het schoolteam centraal, waarbij ook thema’s als kansengelijkheid en inclusie betrokken worden. Spoken Word Artist Brahma Ramsodit uit Enschede sluit tijdens het feestelijke programma aan met een performance. Een treffend fragment uit zijn gedicht luidt: ‘Laten we buiten gaan spelen, buiten onze comfortzone, buiten ons eigen ik. In het onbekende schuilt het thuis dat ook het jouwe is….’
Labteam en volgscholen
Het Labteam op de Regenboog met daarin vertegenwoordigers van de school, externe experts en kunstprofessionals, gaat aan de slag met deze thema’s. Het onderzoek wordt ondersteunt door een Labcoach van Rijnbrink. Basisscholen de Leemstee uit Oldenzaal en de Veldkamp uit Denekamp zijn volgscholen die het onderzoeksproces in het kader van kennisdeling gaan volgen.
Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK)
Vanuit de landelijke CmK regeling faciliteert Rijnbrink een aantal Labs. Een Lab geeft scholen en cultuuraanbieders de gelegenheid om nieuwe kennis en ervaringen op te doen die zij kunnen toepassen in hun dagelijkse onderwijspraktijk binnen cultuureducatie. De afgelopen maanden nam basisschool De Groen uit Dedemsvaart al deel aan een Proeflab. De komende tijd gaan vijf Rijnbrink Labs draaien, waaronder drie scholenlabs en twee labs vanuit structureel gesubsidieerde instellingen in Overijssel (OBI), namelijk Theater Sonnevanck en Tetem.
Meer informatie over de Labs vind je hier! Beluister ons momentje op de radio over deze feestelijke aftrap hier!