Leraar zijn is een kunst. Je toont kinderen dagelijks de wereld, op een manier die hen raakt, verwondert en aanzet om iets van zichzelf en de wereld te maken. Muzisch Meesterschap is een onderzoeksproject waarin kunstvakdocent Michiel Bos de kunsten verbindt met de pedagogische opdracht van de school.
Michiel Bos, kunstvakdocent in het basisonderwijs, schetst in zijn boek Muzisch Meesterschap – over de kunstzinnigheid van de leraar, een zienswijze op het leraarschap: de leraar als scheppende intermediair – als verteller, speler, maker en deler. Deze benadering nodigt uit tot een muzische manier van werken met kinderen, waarin ruimte is voor verbeelding, betekenis en verbinding.
Het onderzoek is afgerond en de bevindingen staan in het magazine. Download het magazine >
In een periode van anderhalf tot twee jaar tijd heeft Michiel zijn gedachtegoed in de praktijk onderzocht.
Met zijn onderzoek heeft Michiel de pedagogische opdracht van het onderwijs bekeken vanuit het perspectief van het muzische werken. Vandaar ook de titel van het boek: Muzisch Meesterschap.
Hij ziet namelijk grote overeenkomsten tussen het werk van de kunstenaar/kunstvakdocent en die van de leraar/onderwijspedagoog. Waarom? Beide personen (en/of groepen) werken vanuit hun eigen visie en overtuiging. Dit in een moeilijke, complexe en voortdurend veranderende omgeving. Die omgeving vraagt dat ze:
Meer weten over Muzisch Meesterschap? Michiel heeft verschillende artikelen geschreven.
Michiel speelde al een tijd met het gedachtegoed dat het toepassen van kunst en cultuur in de lessen, kinderen kan helpen zichzelf als persoon te ontwikkelen.
Het basisonderwijs is steeds meer gericht op de cognitieve resultaten van een kind, maar we zijn als mens natuurlijk meer dan dat. In het onderwijs is daar momenteel minder ruimte voor.
Michiels gedachtegoed kan leerlingen helpen om, naast de cognitieve ontwikkeling, andere kwaliteiten en de persoonsvorming te ontwikkelen.
Door het onderzoek is een manier ontstaan om in de klas aan de persoonsvorming te werken van leerlingen, door een pedagogische manier van werken en kunst en cultuur in te zetten. Het is een manier van werken die de leerkracht veel vrijheid geeft.
De leerkracht kan namelijk uit de eigen ervaring putten. Stel, de leerkracht fietst op een herfstige ochtend door het park naar school en in het gras staat een paddenstoel. Een prachtig onderwerp/thema om die dag in de klas te bespreken!
De lesmethodes kunnen worden losgelaten met deze manier van werken. Dit hoeft niet, het kan ook goed naast elkaar bestaan als de school daar behoefte aan heeft.
Uiteindelijk helpt deze manier van werken de kinderen om bepaalde persoonsaspecten te ontwikkelen. Welke? Om een paar voorbeelden te noemen:
De bevindingen van het onderzoek staat in het magazine. Download deze!
Michiel heeft ook een boek uitgebracht.
Wil je deze graag hebben? Bestel deze via de website van Michiel.
Michiel Bos is kunstvakdocent in het basisonderwijs, met een achtergrond in muziek. Sinds 2013 ontwikkelt en verzorgt hij kunstonderwijs waarin muziek, multimedia, beeldend, film en drama samenkomen. Daarnaast traint hij lerarenteams en versterkt hij het kunstonderwijs op scholen. Wil je meer weten over Michiel Bos?
“𝘐𝘬 𝘸𝘪𝘭 𝘨𝘳𝘢𝘢𝘨 𝘥𝘢𝘵 𝘬𝘪𝘯𝘥𝘦𝘳𝘦𝘯 𝘯𝘪𝘦𝘵 𝘢𝘭𝘭𝘦𝘦𝘯 𝘥𝘦 𝘸𝘦𝘳𝘦𝘭𝘥 𝘣𝘦𝘨𝘳𝘪𝘫𝘱𝘦𝘯 𝘮𝘢𝘢𝘳 𝘰𝘰𝘬 𝘨𝘦𝘨𝘳𝘦𝘱𝘦𝘯 𝘸𝘰𝘳𝘥𝘦𝘯 𝘥𝘰𝘰𝘳 𝘥𝘦 𝘸𝘦𝘳𝘦𝘭𝘥 𝘥𝘪𝘦 𝘪𝘬 𝘷𝘰𝘰𝘳 𝘻𝘦 𝘪𝘯 𝘥𝘦 𝘬𝘭𝘢𝘴 𝘰𝘱 𝘵𝘢𝘧𝘦𝘭 𝘭𝘦𝘨.”