Het cultureel ecosysteem

Een duurzame kwaliteitsverbetering van cultuureducatie doen we door nauwe samenwerking met het cultureel ecosysteem. Dit doen we op verschillende niveaus, met diverse partners en met een gezamenlijke missie: een duurzame kwaliteitsverbetering van cultuureducatie in Overijssel voor kinderen en jongeren.

Hoe het cultureel ecosysteem kan floreren voor iedereen

In 2015 omschrijft de Engelse wetenschapper John Holden hoe steeds meer botanische begrippen het culturele veld insijpelen. De term ecosysteem staat van origine voor een natuurlijk systeem waarin alle organismen, van planten tot dieren, samen een levensgemeenschap vormen.

Hoe kunnen we dit concept toepassen op het culturele veld in Nederland, en op cultuurparticipatie en -educatie?

We zijn ons allen waarschijnlijk wel bewust dat een kunstpraktijk niet op zichzelf staat. Een schilderij bestaat niet enkel uit een doek met verf, maar krijgt vorm in een web van connecties. Het museum dat het kunstobject tentoonstelt, het publiek dat ernaar kijkt en de handelaar die het koopt. Maar het gaat verder dan dat. Waar en hoe is de kunstenaar geïnspireerd? Heeft de kunstenaar een atelier? Leeft hij of zij van de kunst, of is een bijbaan in de horeca nodig om in het bestaan te voorzien?

Kortom: een kunstwerk ontstaat in verbinding met de maatschappij. Het krijgt vorm binnen een cultureel ecosysteem. Een systeem opgebouwd uit onderling afhankelijke factoren.

Meer over lezen?

Bron: Hoe het cultureel ecosysteem kan floreren voor iedereen voor iedereen – LKCA


Onze samenwerkingen
1. Provincie Overijssel en het Fonds voor Cultuurparticipatie

Dankzij ons nauwe contact met de provincie en het fonds kunnen we efficiënt samenwerken en onze middelen gericht inzetten.

2. Het onderwijs

Kinderen en jongeren staan centraal in alles wat we doen. Dit realiseren we zowel op afstand, via onze bijdrage aan het cultuurmenu, als van dichtbij, via de vier onderzoekslijnen. Cultuurcoaches en Moneva (monitoring en evaluatie) vormen daarbij de cruciale schakel tussen ons en het onderwijs.

3. Onze flexibele schil

Onze flexibele schil omvat een groeiend netwerk van onder meer projectleiders, wetenschappers, filosofen, onderzoekers en (film)makers. Samen werken we aan de onderzoekslijnen, innovatieve projecten en nieuwe samenwerkingsverbanden.

4. Cultuurcoaches en ICC’ers

Elke gemeente binnen ons werkgebied beschikt over een cultuurcoach of ICC’er. Zij verbinden scholen, gemeenten en de lokale culturele omgeving en spelen een sleutelrol in de uitvoering van de vervlechting Cultuur met Kwaliteit (CmK) en Cultuur aan de Basis (CaB) in Overijssel.

5. Regionale CmK-penvoerders

Binnen Overijssel werken we samen met vier andere CmK-penvoerders: Concordia (Enschede), Cultuurwijs (Hengelo), Kunstcircuit (Deventer) en Stadkamer (Zwolle).

6. Overijsselse BIS- en Rijks(fonds)instellingen

We maken cultureel aanbod van BIS- en Rijks(fonds) ondersteunde instellingen beter toegankelijk. Een belangrijk voorbeeld hiervan is het organiseren van busvervoer naar culturele activiteiten, gefinancierd door geoormerkte middelen van de provincie. Dit draagt bij aan gelijke kansen voor alle kinderen.

7. Cultuuraanbieders en kunstvakdocenten

Sinds 2013 werken we samen met een stabiele groep cultuuraanbieders en kunstvakdocenten uit alle kunstdisciplines, verspreid over de hele provincie.

8. Pabo’s

We onderhouden nauwe banden met Pabo VIAA, Pabo Windesheim en andere pabo’s in de regio.

9. Kunstvakopleiding ArtEZ

Adviseurs van Rijnbrink nemen zitting in de onderzoeksgroep van de Master Kunsteducatie en de werkveldcommissie Master Kunsteducatie van ArtEZ. Rijnbrink wordt actief ingezet in het bespreken van de Masteronderzoeken van studenten en wij betrekken alumni op onze beurt bij symposia en deskundigheidsbevordering.

10. Samenwerkingspartners voor advies en kennisdeling

We nemen zitting in de Raad van Twaalf, het LPKC en het LKCA. Deze partners bieden ons waardevolle inzichten en expertise.

11. Filmhub Oost, Erfgoed Overleg en Meer Muziek in de Klas