In de dansles van Rosine Langbroek vliegt de tijd voorbij

25 mei 2024. Door Lianne Tijhaar

Hoe lang duurt één minuut? Zonder op de klok te kijken! Rosine Langbroek start haar les met een spel waarbij de leerlingen moeten inschatten hoe lang één minuut duurt. Zodra ze denken dat de minuut voorbij is, mogen ze opstaan.

De kinderen zitten geconcentreerd op de grond. Sommigen sluiten hun ogen en tellen in zichzelf. Na 57 seconden staat de eerste leerling op. Twee kinderen hebben het precies goed! Na 84 seconden staat iedereen overeind.

“Wie vond dat de minuut snel voorbij ging?” vraagt Rosine. Sommige kinderen steken hun hand op. “Voor mij duurde het juist een eeuwigheid,” zegt een jongen.

Tijdservaring

Waarom ervaren we tijd zo verschillend? Duurt elke seconde echt even lang? Dit wil Rosine met de leerlingen bespreken. Ze hoopt dat de kinderen zich bewust worden van hun eigen tijdservaring, want tijd is veel meer dan de klok- en kalendertijd.

Als dansdocent weet Rosine dat tijdsbeleving niet alleen in je hoofd zit, maar in je hele lichaam. Daarom laat ze de leerlingen bewegen op het ritme van de muziek: eerst in slow-motion en dan steeds sneller. Hoe sneller het ritme, hoe enthousiaster de kinderen worden. De tijd lijkt dan steeds sneller te gaan!

Rosine vraagt de leerlingen om momenten te noemen waarbij de tijd snel lijkt te gaan. “Mijn verjaardag,” roept een leerling. “Voetballen!” “De zomer!”

En momenten die langzaam gaan? “Mijn kamer opruimen,” zegt een leerling. Iedereen is het daarmee eens. En veters strikken. Of wachten op een potje Fortnite.

Treuzelen

In de Maaktaal-les van Rosine onderzoeken de leerlingen hoe lang de tijd voor hen duurt en leren ze daarover communiceren. Niet alleen met woorden, maar met hun hele lijf.

Hoe laat je zien dat je ongeduldig bent? Dat je ergens veel zin in hebt? Dat je nergens zin in hebt? Dat je alle tijd van de wereld hebt? Rosine laat de leerlingen bewegingen kiezen. “Toen ik ze vroeg om ‘treuzelen’ uit te beelden, vonden dat lastig”, vertelt ze. “Ze trokken grappige gezichten alsof ze monsters waren. Dus bedachten we samen treuzel-bewegingen, zoals heel erg langzaam je veters strikken.”

En dan is de les alweer voorbij. Na de pauze krijgen de leerlingen een filosofieles over de vraag ‘wat is tijd?’. Een meisje gooit haar handen in de lucht en roept: “Ik ben benieuwd, ik kan niet wachten!”

Sinds kort gaan alle Maaktaal-lessen over het thema ‘tijd’. Rosine Langbroek laat de leerlingen uit groep 4/5 ervaren dat tijd zowel kan vliegen als kruipen.