Jongeren keren de lens om. Jongeren IN BEELD onderzoekt hoe jongeren zichzelf en hun wereld verbeelden in een digitale tijd. Niet technologie of anderen bepalen hun blik: zij bepalen zélf hoe ze gezien worden.
De wereldberoemde sociaal-psycholoog Jonathan Haidt noemt de huidige generatie jongeren de ‘generatie angststoornis’. Jongeren ervaren toenemende sociale en mentale druk, en dat zou komen door technologieën zoals de smartphone. Die geeft jongeren non-stop toegang tot leerlingvolgsystemen (zoals Magister) en oppervlakkige content op platforms als TikTok.
Nieuwe termen als ‘smombies’ en ‘brainrot’ (Bron: Bombardino Crocodilo) duiken op in het publieke debat. Sommigen kiezen bewust voor een leven zonder smartphone (Bron: NPO Doc: De smartphone-loze mens).
Rijnbrink onderzoekt dit samen met jongeren in Overijssel: De Beeldvormers. Jongeren krijgen zelf het podium en gaan met ons aan de slag. Ze krijgen vanaf het begin een prominente plek in het onderzoekstraject om hun stem te laten horen over hun eigen beeldvorming. Vanuit die positie kunnen we op de juiste manier aandacht vragen voor de uitdagingen waar zij en hun omgeving mee te maken hebben.
We pakken dit aan volgens de ‘Jongeren over…’-methode (Bron: Jongeren Over) ontwikkeld door Hogeschool VIAA, Travers Welzijn en Rijnbrink Cultuureducatie.
We praten over:
Zie je kansen voor samenwerking?
Bel of stuur een mail naar Elin Groot-Rouwen, sr. Adviseur cultuureducatie.
Daarnaast onderzoeken we hoe kunstvakdocenten, designers en filosofen kunnen bijdragen aan digitale geletterdheid op school. Vanaf 2026 worden scholen wettelijk verplicht om te werken aan digitale geletterdheid, volgens de nieuwe SLO-kerndoelen (Bron: definitieve conceptkerndoelen kunst en cultuur).
Leerlingen leren daarbij technologie en machtsstructuren kritisch te bevragen én media op een eigen, creatieve manier te gebruiken.
Bekijk de video: 'Waarom tech-platforms opzettelijk steeds slechter werken'!
Maar de kerndoelen bepalen nog niet hóé scholen dit op een verantwoorde, kritische en aansprekende manier kunnen doen (Bron: Nederlandse leerlingen kwetsbaar in veranderende wereld).
Digitale geletterdheid gaat verder dan kennis of techniek. Het is een culturele praktijk: leren aandacht geven, omgaan met frictie betekenis geven, beelden maken en verbindingen leggen en verantwoordelijkheid nemen binnen netwerken van mensen en dingen.
Met een kunstenaarsblik (Bron: Sun Yuan and Peng Yu | Can’t Help Myself | The Guggenheim Museums and Foundation) zien we technologie niet alleen als veroorzaker van druk, maar ook als middel om die druk zichtbaar te maken. Niet als snelle oplossing, maar als instrument om problemen zichtbaar en voelbaar te maken.
Foto: ThisIsEngineering
Kunst kan functioneren als tegenmedium (Bron: Het is aan ons, Merlijn Twaalfhoven): een manier om snelheid, voorspelbaarheid en oppervlakkigheid te vertragen, te bevragen en te ontregelen. Door technologie spelenderwijs te gebruiken, te hergebruiken of zelfs te misbruiken, ontdekken jongeren dat techniek niet alleen iets is dat hen vormt, maar ook materiaal waarmee zij zélf kunnen vormgeven.
Foto: Surface
Kunstonderwijs kan zo een plek worden waar leerlingen niet alleen kritisch leren omgaan met technologie, maar ook leren terugvormen.
Of je nu docent, kunstenaar, jongerenwerker of ouder bent: iedereen kan een jongere een zetje geven. Een kleine impuls die jongeren helpt hun eigen blik te vormen. Niet door te vertellen hoe ze moeten kijken, maar door vragen te stellen, stil te laten staan, of iets onverwachts in te brengen. Een zetje kan een gesprek zijn, een opdracht, een beeld, een stilte. Jij helpt jongeren om zichzelf te verbeelden in plaats van verbeeld te wórden.
Meld je aan voor de UPDATE in je mailbox >
Samen herschrijven we hoe jongeren worden gezien en hoe ze zichzelf zien.
Zie je kansen voor samenwerking?
Stuur een bericht naar Elin Groot-Rouwen, sr. Adviseur cultuureducatie
In de internetcultuur verwijst brainrot (soms ook brain rot) naar internetcontent die als van lage kwaliteit of waarde wordt beschouwd, of naar de vermeende negatieve psychologische en cognitieve effecten die erdoor worden veroorzaakt. De term verwijst ook breder naar de schadelijke effecten die in het algemeen worden geassocieerd met overmatig gebruik van digitale media, met name entertainment in korte vorm en doomscrolling, die de geestelijke gezondheid kunnen aantasten. De term is ontstaan binnen de onlineculturen van Generatie Z en Generatie Alfa en is sindsdien mainstream geworden.