Dit doen we in 2025-2028!
Concreet gaan we de aankomende vier jaren aan de slag met de volgende punten.
Download ons projectplan 2025-2028:
Tijd en wat er verder nodig is, om tot werkelijke verdieping, verbinding en duurzame innovatie te komen
Door langdurige projecten en intensief onderzoek, bouwen we steeds meer waardevolle relaties op. Met fantastische cultuuraanbieders, wetenschappers, filosofen, onderwijsontwikkelaars, makers, schrijvers en trainers. Zo ontstaat een ongelooflijk kostbaar ‘subnetwerk’, naast het officieel opgetuigde CmK-netwerk.
Het blijkt zeer waardevol als deze (onafhankelijke) denkers, onderzoekers en makers actief en breed deelnemen aan projecten. Niet alleen werken aan afgebakende opdrachten, maar breder samenwerken. Dat geeft ongelooflijk veel positieve energie.
De beleidsperiode 2020-2024 bracht vanwege corona de nodige uitdagingen met zich mee. Want hoe breng je cultuuronderwijs bij kinderen en jongeren als de schooldeuren dicht zijn? Het bracht ons dichter bij wat we als kennis- en expertiseorganisatie willen zijn: een autonome, deskundige en vernieuwende partner.
We hebben onze precieze rol en opdracht opnieuw onderzocht. In Overijssel zijn we penvoerder van de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit. Voor Cultuur aan de Basis (vanaf 2025: Cultuureducatie Overijssel) voeren we alleen flankerend beleid uit. We namen het bestaande beleid onder de loep. Wat werkt wel en wat niet? Wat is goed cultuuronderwijs en wat is daarvoor nodig?
Hierdoor ontstond een andere focus. We gaan van ‘cultuureducatie om de cultuureducatie’ naar ‘cultuureducatie om meerwaarde te leveren bij actuele vraagstukken’. Denk aan eenzaamheid onder jongeren en de integratie van nieuwkomers. Of het leggen van verbindingen tussen cultuuronderwijs en taalontwikkeling.