Ons plan

Dit doen we in 2025-2028!

Concreet gaan we de aankomende vier jaren aan de slag met de volgende punten.

  1. Aanbod cultuureducatie voor primair onderwijs en speciaal onderwijs
    We stemmen de regelingen Cultuureducatie met Kwaliteit en Cultuureducatie Overijssel op elkaar af.
  2. Onderzoek
    De Labs, Proeftuin Overijssel en Maaktaal waren zeer succesvol als onderzoeks- en experimenteervorm. We leggen onze focus de aankomende jaren op het verder inzetten van onderzoek in het primair, voortgezet en gespecialiseerd onderwijs. We gaan er vier uitvoeren.
  3. Leren, ontwikkelen en professionaliseren
    We vergroten de deskundigheid van leerkrachten, docenten, cultuurcoaches en culturele partners. Ook werken we aan de professionalisering van onszelf op het gebied van cultuureducatie.
  4. Data verzamelen, analyseren en ontsluiten
    We zetten nog intensiever in op het verzamelen, monitoren en ontsluiten van relevante data. Gepresenteerd in Cultureel Overijssel in Kaart.
  5. Kennisdelen
    We informeren, inspireren en overtuigen door professionele films en documentaires, fotoreportages, websites, symposia, presentaties en publicaties.
  6. Proactief zoeken naar samenhang en verbinding
    Bovenstaande onderdelen vliegen we steeds in logische samenhang en verbinding aan. We streven nadrukkelijk kwalitatieve in plaats van kwantitatieve doelen na.

Download ons projectplan 2025-2028:

Tijd en wat er verder nodig is, om tot werkelijke verdieping, verbinding en duurzame innovatie te komen

Samenwerking eco-systeem

Door langdurige projecten en intensief onderzoek, bouwen we steeds meer waardevolle relaties op. Met fantastische cultuuraanbieders, wetenschappers, filosofen, onderwijsontwikkelaars, makers, schrijvers en trainers. Zo ontstaat een ongelooflijk kostbaar ‘subnetwerk’, naast het officieel opgetuigde CmK-netwerk.

Het blijkt zeer waardevol als deze (onafhankelijke) denkers, onderzoekers en makers actief en breed deelnemen aan projecten. Niet alleen werken aan afgebakende opdrachten, maar breder samenwerken. Dat geeft ongelooflijk veel positieve energie.

Een terugblik…

De beleidsperiode 2020-2024 bracht vanwege corona de nodige uitdagingen met zich mee. Want hoe breng je cultuuronderwijs bij kinderen en jongeren als de schooldeuren dicht zijn? Het bracht ons dichter bij wat we als kennis- en expertiseorganisatie willen zijn: een autonome, deskundige en vernieuwende partner.

We hebben onze precieze rol en opdracht opnieuw onderzocht. In Overijssel zijn we penvoerder van de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit. Voor Cultuur aan de Basis (vanaf 2025: Cultuureducatie Overijssel) voeren we alleen flankerend beleid uit. We namen het bestaande beleid onder de loep. Wat werkt wel en wat niet? Wat is goed cultuuronderwijs en wat is daarvoor nodig?

Hierdoor ontstond een andere focus. We gaan van ‘cultuureducatie om de cultuureducatie’ naar ‘cultuureducatie om meerwaarde te leveren bij actuele vraagstukken’. Denk aan eenzaamheid onder jongeren en de integratie van nieuwkomers. Of het leggen van verbindingen tussen cultuuronderwijs en taalontwikkeling.