Invent2gether resultaten

Innovatie en samenwerking stonden centraal toen dertien scholen in Overijssel hun deuren openden voor het project Invent2gether

Invent2gether: een nieuwe standaard voor cultuureducatie in het (V)SO

Innovatie en samenwerking stonden centraal toen dertien scholen in Overijssel hun deuren openden voor het project Invent2gether. Deze scholen ontwikkelden samen met kunstvakdocenten en leraren op maat gemaakte cultuureducatieprogramma’s voor leerlingen in het gespecialiseerd en praktijkonderwijs. Het resultaat? Invent2gether: unieke, creatieve programma’s die leerlingen letterlijk en figuurlijk in beweging brachten.

  • De scholen ontwikkelden samen met kunstvakdocenten en leraren op maat gemaakte cultuureducatieprogramma’s voor leerlingen in het gespecialiseerd en praktijkonderwijs.
  • Het project werd gefaciliteerd en ondersteund door de penvoerders CmK in Overijssel én door de provincie.
  • Het resultaat? Unieke, creatieve programma’s die leerlingen letterlijk en figuurlijk in beweging brachten.

In oktober werden de resultaten van Invent2gether gepresenteerd tijdens een bijeenkomst bij Oyfo in Hengelo. Hier nam Tijs de Bree, gedeputeerde van de Provincie Overijssel, de publicatie in ontvangst.

Wat heeft de samenwerking opgeleverd?
  • Veel enthousiasme en betrokkenheid. Alle duo’s waarderen Invent2gether enorm als een manier om ‘eindelijk’ passend aanbod te ontwikkelen.
  • Meer begrip, beter overleg, durf om te proberen en daardoor passend aanbod. Scholen en aanbieders leren van elkaar in dit traject.
  • Enthousiasme bij de leerlingen en positieve ontwikkeling in gedrag.
  • Inzicht dat passend aanbod maken voor deze doelgroepen écht tijd en dus geld vraagt. Door de intensievere samenwerking tussen leerkracht en aanbieder en doordat het aanbod speciaal ontwikkeld wordt.
  • Provinciale en landelijke aandacht voor kansengelijkheid in gespecialiseerd onderwijs via film en publicatie (o.a. LKCA, MmidK).
Wat kansen liggen er nu voor ons?
  • Invent2gether doorontwikkelen, samen met de penvoerders of LKCA.
  • Een of meer proeftuinen inrichten op deze doelgroep.
  • Dichterbij een diverser publiek komen.
  • Samen met culturele aanbieders ‘iets’ op maat ontwikkelen. Zoals een workshop, een voorstelling, een tentoonstelling of een aanpak.
  • ‘Anders’ samenwerken met scholen en aanbieders.
  • Aansluiting met cultuurparticipatie buiten de school (denk aan Metropool en praktijkonderwijs ‘t Genseler).
  • Onderzoek doen naar de impact die deze manier van (samen)werken heeft op de ontwikkeling van deze groep leerlingen.

Kortom: er zijn veel kansen en mogelijkheden! Daarom hebben we gekozen voor gespecialiseerd onderwijs als één van de onderzoeken voor 2025-2028.

Download de publicatie