Taal eens anders

Hoe kan cultuureducatie bijdragen aan taalontwikkeling in het primair onderwijs en gespecialiseerd onderwijs, voor nieuwkomerskinderen en statushouders?

In CmKIII onderzochten we met MAAKTAAL de verbindingen tussen cultuureducatie en taalontwikkeling vanuit een brede visie op taalonderwijs. Het gaat hierbij niet alleen om een grotere woordenschat of over grammatica. Ook om lichaamstaal begrijpen, gevoelens uitdrukken en afstemmen op de ander.

Taal eens anders: een vervolg op MAAKTAAL

Deze onderzoekslijn bouwt voort op de inzichten en succesfactoren van MAAKTAAL, maar krijgt een andere vorm. Van een exploratief en breed onderzoeksproject verbinden we nu specifieke taalaspecten aan kunstdisciplines. Zo ontwikkelen we een aanpak waarmee alle scholen in Overijssel kunnen werken.  

Rijnbrink start met het samenstellen van een ontwikkelteam dat materiaal gaat ontwikkelen voor het basisonderwijs, waarin de geleerde lessen van MAAKTAAL en de nieuwe SLO-kerndoelen voor Kunst en Cultuur en Nederlands een plek krijgen. Het ontwikkelteam bestaat uit kunstvakdocenten, leerkrachten en een taalexpert. 

Binnenkort delen we graag meer over deze onderzoekslijn. 

Vragen? Bel Vera!

Vera Martens

Vera Martens

Sr. Adviseur Cultuureducatie

0657482680