Cultuurcoaches

Kick-off Cultuureducatie Overijssel 2025-2028

Datum: 13 januari 2025
Locatie: De Fundatie, Zwolle
Aanwezig: OBI-instellingen, Theaters, Cultuurcoaches

Op deze pagina vind je de nieuwsbrief van de Kick-off Cultuureducatie Overijssel 2025-2028, die op 13 januari 2025 plaatsvond in De Fundatie, Zwolle.

Samen met OBI-instellingen, theaters en cultuurcoaches hebben we belangrijke stappen gezet richting een gezamenlijke visie op betekenisvolle cultuureducatie in onze provincie.

Benieuwd naar het aanbod van de OBI-instellingen voor schooljaar 2025-2026? Kijk dan hier:

Cultuuraanbod in Overijssel

Ochtendprogramma: Lezing door Gerda van Dijk

Gerda van Dijk inspireerde ons met haar visie op organisaties als levende ecosystemen, een alternatief voor de traditionele “machine-metafoor”. Ze benadrukte dat organisaties dynamisch zijn en bestaan uit diverse onderdelen die elkaar voortdurend beïnvloeden. Verbinding, diversiteit en organische groei staan hierin centraal.

Belangrijke inzichten die zij deelde:

Ecosystemen als metafoor: Organisaties functioneren als dynamische systemen waarin alle onderdelen elkaar beïnvloeden.

Leiderschap in complexiteit: Goede leiders stellen vragen die oplossingen laten ontstaan en richten zich meer op “how to be” dan op “how to do”.

Tijd voor samenwerking: Effectieve samenwerking vereist geduld, communicatie en het doorlopen van verschillende fases om duurzame relaties op te bouwen.

Middagprogramma: Samenwerking en Impact

Tijdens een groepsgesprek hebben we ons gericht op de samenwerking tussen OBI, theaters en cultuurcoaches, met als doel cultuureducatie zichtbaarder en toegankelijker te maken. Hieronder zijn de belangrijkste thema’s en inzichten samengevat.

Waarom samenwerken met theaters?


Grote theaters spelen een cruciale rol binnen het OBI-aanbod. Nu het vouchersysteem is afgeschaft, zijn theaters onmisbaar om cultuureducatie breder uit te dragen en leerlingen te bereiken.

Casussen

  • Zichtbaarheid vergroten:
    Hoe bereiken we meer leerlingen en maken we het cultuuraanbod aantrekkelijker?
  • Betere aansluiting op scholen:
    Cultuureducatie moet betekenisvol zijn voor scholen en hun specifieke identiteit versterken.

De impact van cultuureducatie

Het belang van cultuureducatie reikt verder dan enkel kennisoverdracht:

  • Brede kennismaking: Alle leerlingen in contact brengen met verschillende culturele disciplines.
  • Persoonlijke groei: Cultuur gebruiken om creativiteit te stimuleren, mentale gezondheid te ondersteunen en een bredere blik op de wereld te bieden.
  • Samenwerking versterken: OBI, cultuurcoaches en theaters moeten elkaar aanvullen en versterken om gezamenlijk meer impact te maken.

Vervoer als knelpunt

Vooral in kleinere gemeentes vormt vervoer een uitdaging door lange reistijden. Ideeën zoals een “cultuurbus” werden besproken. De ‘werkgroep vervoer’ (Monique, Bente, Linda) onderzoekt haalbare oplossingen, waaronder het leren van bestaande initiatieven, zoals die in Gelderland.

Zichtbaarheid en communicatie

Heldere communicatie naar scholen en beleidsmakers is essentieel. De werkgroep communicatie denkt na over een juiste vorm van informatievoorziening ten aanzien van de Cultuurcoaches (en daarmee ook de scholen). Edith van Wolveren zal het initiatief nemen om deze werkgroep bijeen te brengen.

Acties en concrete stappen

Werkgroep Vervoer: Onderzoekt mogelijkheden zoals gesubsidieerd vervoer, bijvoorbeeld een cultuurbus of gezamenlijke afspraken met vervoerders.

Werkgroep Communicatie: Denkt na over een juiste vorm van informatievoorziening ten aanzien van de Cultuurcoaches (en daarmee ook de scholen). Edith van Wolveren zal het initiatief nemen om deze werkgroep bijeen te brengen.

Rapport Samenvatting: Rapporten zoals het LKCA-rapport worden samengevat (Bente) om inzicht te bieden in de fundamenten van cultuureducatie.

Conclusies en vervolg

Het belang van een gezamenlijke visie werd erkend: Betekenisvolle cultuureducatie in Overijssel.

Uitbreiding van het OBI-overleg: naast OBI-instellingen worden cultuurcoaches en theaters nauwer betrokken.

Samen een overtuigend verhaal ontwikkelen over de impact van cultuureducatie.

Vervolgafspraken

Culturele instellingen en scholen verbinden via duidelijke en inspirerende communicatie.

Structurele deelname van cultuurcoaches en theaters aan OBI-overleggen.

Werk aan zichtbaarheid en toegankelijkheid via concrete tools zoals de showreel en een nieuwsbrief.

Nadenken over mogelijkheden, zoals gesubsidieerd vervoer via een cultuurbus of gezamenlijke afspraken met vervoerders.

Over Rijnbrink Cultuureducatie

Een samenleving waarin toegankelijke en hoogwaardige cultuureducatie een essentiële rol speelt in de persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling van kinderen en jongeren. Dáár staan wij voor!

Daarom zetten wij ons met alle liefde – in nauwe samenwerking met het cultureel ecosysteem – in voor een duurzame kwaliteitsverbetering van cultuureducatie in Overijssel. Zo maken we van Overijssel hét voorbeeld van hoe cultuur en onderwijs hand in hand gaan.

Verschil maken doen we samen.

Rijnbrink Cultuureducatie richt zich op de 21 kleine en middelgrote gemeenten in Overijssel.

De vier onderzoekslijnen 

 

 Wat gaan we doen

Coaches