Datum: 13 januari 2025
Locatie: De Fundatie, Zwolle
Aanwezig: OBI-instellingen, Theaters, Cultuurcoaches
Op deze pagina vind je de nieuwsbrief van de Kick-off Cultuureducatie Overijssel 2025-2028, die op 13 januari 2025 plaatsvond in De Fundatie, Zwolle.
Samen met OBI-instellingen, theaters en cultuurcoaches hebben we belangrijke stappen gezet richting een gezamenlijke visie op betekenisvolle cultuureducatie in onze provincie.
Gerda van Dijk inspireerde ons met haar visie op organisaties als levende ecosystemen, een alternatief voor de traditionele “machine-metafoor”. Ze benadrukte dat organisaties dynamisch zijn en bestaan uit diverse onderdelen die elkaar voortdurend beïnvloeden. Verbinding, diversiteit en organische groei staan hierin centraal.
Belangrijke inzichten die zij deelde:
Ecosystemen als metafoor: Organisaties functioneren als dynamische systemen waarin alle onderdelen elkaar beïnvloeden.
Leiderschap in complexiteit: Goede leiders stellen vragen die oplossingen laten ontstaan en richten zich meer op “how to be” dan op “how to do”.
Tijd voor samenwerking: Effectieve samenwerking vereist geduld, communicatie en het doorlopen van verschillende fases om duurzame relaties op te bouwen.
Tijdens een groepsgesprek hebben we ons gericht op de samenwerking tussen OBI, theaters en cultuurcoaches, met als doel cultuureducatie zichtbaarder en toegankelijker te maken. Hieronder zijn de belangrijkste thema’s en inzichten samengevat.
Waarom samenwerken met theaters?
Grote theaters spelen een cruciale rol binnen het OBI-aanbod. Nu het vouchersysteem is afgeschaft, zijn theaters onmisbaar om cultuureducatie breder uit te dragen en leerlingen te bereiken.
Casussen
De impact van cultuureducatie
Het belang van cultuureducatie reikt verder dan enkel kennisoverdracht:
Vervoer als knelpunt
Vooral in kleinere gemeentes vormt vervoer een uitdaging door lange reistijden. Ideeën zoals een “cultuurbus” werden besproken. De ‘werkgroep vervoer’ (Monique, Bente, Linda) onderzoekt haalbare oplossingen, waaronder het leren van bestaande initiatieven, zoals die in Gelderland.
Zichtbaarheid en communicatie
Heldere communicatie naar scholen en beleidsmakers is essentieel. Om de impact van cultuureducatie zichtbaar te maken, gaat een werkgroep (Daphne, Rieke, Mienke, Janneke, Ruth) aan de slag met een showreel die de waarde van cultuureducatie toont.
Werkgroep Vervoer: Onderzoekt mogelijkheden zoals gesubsidieerd vervoer, bijvoorbeeld een cultuurbus of gezamenlijke afspraken met vervoerders.
Werkgroep Communicatie: Denkt na over een juiste vorm van informatievoorziening ten aanzien van de Cultuurcoaches (en daarmee ook de scholen).
Rapport Samenvatting: Rapporten zoals het LKCA-rapport worden samengevat (Bente) om inzicht te bieden in de fundamenten van cultuureducatie.
Het belang van een gezamenlijke visie werd erkend: Betekenisvolle cultuureducatie in Overijssel.
Uitbreiding van het OBI-overleg: naast OBI-instellingen worden cultuurcoaches en theaters nauwer betrokken.
Samen een overtuigend verhaal ontwikkelen over de impact van cultuureducatie.
Culturele instellingen en scholen verbinden via duidelijke en inspirerende communicatie.
Structurele deelname van cultuurcoaches en theaters aan OBI-overleggen.
Werk aan zichtbaarheid en toegankelijkheid via concrete tools zoals de showreel en een nieuwsbrief.