Oktober 2025
Trots zijn we! Op de projectfilm van de LAB: één van de onderzoekslijnen binnen CmKIII. Op 16 oktober gaat de film De kracht van het niet spreken in première bij De Regenboog, één van de scholen waar een IntegratieLAB is uitgevoerd. Benieuwd naar de trailer? Lees dan snel verder! Of kijk hem direct.
LAB’s boden scholen en cultuuraanbieders de optie om buiten het reguliere onderwijsprogramma met een eigen onderzoeksvraag aan de gang te gaan. Dat wil zeggen: een Labteam (bestaande uit een aantal teamleden van de school en de directie) ging onder begeleiding van een Labcoach, een jaar lang op onderzoek uit.
Daarvoor betrokken ze onderwijsspecialisten (zoals een muziekdocent met kennis over non-verbaal muziekonderwijs). Samen kwamen ze tot een opbrengst die de school hielp hun onderwijs te vernieuwen.
De methodiek van een LAB is inmiddels een bewezen concept om vraagstukken in het onderwijs methodisch aan te pakken.
Het IntegratieLAB op nieuwkomersschool De Regenboog is inmiddels succesvol afgerond door het gedreven labteam. Dit gebeurde onder leiding van de labcoach Renée Nieuwenstein, die alles in goede banen leidde. En Karin Klomp als projectleider vanuit Rijnbrink Cultuureducatie.
Sinds september 2023 volgen leerlingen van de nieuwkomersschool De Regenboog, met uiteenlopende achtergronden, samen les onder één dak. Ze komen uit allerlei windstreken, wat soms wennen is. Niet alleen aan de nieuwe school, maar ook aan elkaar. Verschillen in gedrag of meningen kunnen er bijvoorbeeld toe leiden dat leerlingen aarzelen om een klasgenoot aan te spreken. Hoe breng je hen dan toch dichter bij elkaar? Met dit vraagstuk ging De Regenboog aan de slag.
De onderzoeksvraag luidde: “Welk aanbod op het gebied van kunst- en cultuureducatie kunnen we binnen het onderwijs op De Regenboog, school voor nieuwkomers, inzetten om de integratie tussen leerlingen onderling en teamleden onderling te bevorderen op het gebied van houding en gedrag?”
“Kunst- en cultuuronderwijs kan een belangrijke verbindende rol spelen. Met muziek geef je een kind dat nog geen woorden heeft een stem. Heb wel oog voor de verschillende achtergronden van de leerlingen. Soms moet je als school laveren tussen verschillende toegestane uitingsvormen van kunst.” – Jannie Limburg, integratie-expert, deed onderzoek naar muziek als kunstvorm.
Meer weten of denk je dat er een link is te leggen met jouw werk? Bel/ mail Karin. Liever lezen? Download de publicatie.
Meer over de LABS? Check onze website.