De nieuwe kerndoelen voor kunst en cultuur komen er aan. Deze geven scholen meer richting bij het vormgeven van cultuureducatie in de klas!
Sinds 2014 wordt landelijk gewerkt aan nieuwe kerndoelen voor het onderwijs. Deze zogenoemde curriculumherziening vormt de inhoudelijke basis voor scholen in het basis-, voortgezet en gespecialiseerd onderwijs. Ook voor het leergebied kunst en cultuur komen er nieuwe, concretere kerndoelen waar scholen wettelijk mee aan de slag moeten.
Het grote voordeel van de nieuwe kerndoelen is dat ze scholen meer richting geven bij het vormgeven van cultuureducatie in de klas!
De huidige kerndoelen uit 2006 bieden scholen weinig houvast. Ze vermelden dat leerlingen actief en passief met kunst en cultuur werken, maar blijven vaag over wat dat inhoudt. Begrippen als ‘elementaire vaardigheden’ en ‘enige (achtergrond)kennis’ zijn breed te interpreteren, waardoor kunst en cultuur in de praktijk vaak onderbelicht blijven.
Bron: SLO, conceptkerndoelen“Kerndoelen gelden als de wettelijke opdracht voor elke school in het funderend onderwijs. De nieuwe generatie kerndoelen is concreter geformuleerd en omschreven in een doelzin met een uitwerking. Hiermee wordt duidelijk wat verwacht wordt van het onderwijsaanbod van scholen, en wat iedere leerling in het po en in de onderbouw in het vo moet kennen, kunnen en hebben ervaren.”
Leerlingen leren straks om:
Er zijn verschillen tussen het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Vanaf 25 november lees je op deze website welke dat zijn.
De nieuwe kerndoelen brengen veranderingen mee voor de cultuurlessen. Een goede voorbereiding helpt scholen om straks soepel over te stappen. Denk nu alvast na over:
De conceptkerndoelen worden gepresenteerd op 21 november en zijn te vinden op de website van SLO. Zodra deze kerndoelen in de wet zijn verankerd, worden scholen verplicht ermee te werken.
De planning:
De nieuwe kerndoelen vragen op veel scholen om een andere of uitgebreidere aanpak van cultuureducatie. Daarom ondersteunt Rijnbrink scholen, cultuurcoaches en andere professionals in dit proces.
We zorgen dat iedereen goed geïnformeerd en voorbereid aan de slag kan met de nieuwe kerndoelen voor kunst en cultuur.
Samen met de andere penvoerders in Overijssel zorgen we dat adviseurs en cultuurcoaches goed voorbereid in gesprek kunnen met scholen. Zo kunnen zij:
Als penvoerders bundelen we informatie en kijken we op gemeentelijk én provinciaal niveau hoe we dit samen verder kunnen oppakken. Daarbij is aandacht nodig voor zowel het onderwijs als de culturele omgeving.
ZO GAAN WE JE HELPEN!
Scholen met vragen kunnen terecht bij hun adviseur in één van de vier steden of bij hun cultuurcoach in de andere gemeenten. Rijnbrink ondersteunt de cultuurcoaches bij het beantwoorden van deze vragen.
Voor algemene vragen over de nieuwe kerndoelen kun je terecht bij Rijnbrink Cultuureducatie. Mail naar cultuureducatie@rijnbrink.nl.
Meer lezen over de nieuwe kerndoelen, de gevolgen en de uitwerking per kerndoel? Bezoek de website van SLO. Daar vind je binnenkort alles overzichtelijk in het kerndoelenboekje.
Vanaf 25 november vind je hier meer informatie over de nieuwe kerndoelen voor kunst en cultuur.