Een vraag die de leerlingen van het Twents Carmel College stelden. En het eens worden over die vraag was al een uitdaging op zich. Uiteindelijk zijn ze toch samen op onderzoek uitgegaan met een heel vet resultaat! Benieuwd hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben? Lees dan snel verder!
Cultuureducatie leidt tot prachtige dingen in Overijssel. Benieuwd naar andere projecten? Bekijk het ontstaan van de stuntfilm ‘De Legende’ op het Carmelcollege in Oldenzaal, de Muzikale Proeftuin op de Dolfijn in Heino, de training Creatief Schrijven op de Berkenhorst in Staphorst en de Regge Verbindt op de Reggewijs in Nijverdal.
Het samen bepalen van een vraag is altijd spannend. Zo ook bij de leerlingen van het Twents Carmel College. Allerlei bijzondere, vette en interessante vragen passeerden de revue. Een echte uitdaging dus om samen het eens te worden over wat nou het onderzoeken waard is. Uiteindelijk werden de leerlingen met begeleiding van Hovenier Kiki het eens om ambitieus te zijn en een geweldig programma voor iedereen neer te zetten. Volle vaart vooruit dus!
Daar gingen ze dan! Aan de slag met het ombouwen van een trekker tot een boot. Een echte sprong in het diepe. Om ambitieus te beginnen, bezochten de leerlingen de jachtenbouwer van Royal Huisman. Royal Huisman bouwt jachten voor de rijkste mensen ter wereld en bevindt zich ook nog eens in onze provincie. Deze boten spreken tot de verbeelding. De leerlingen kregen een rondleiding bij de botenfabriek en kregen ook een les in ontwerpen van een van de botenbouwers.
Vanuit eerdere ervaringen weet Hovenier Kiki dat dit soort vragen niet alleen de verbeelding prikkelen, maar ook de daadwerkelijke bouw omvatten. Daarom besloot Hovenier Kiki door een toevallige ontmoeting krachten te bundelen.
Hovenier Kiki vertelt hierover:
”Een voorbijganger die ons gesprek had opgevangen, bracht een collega ter sprake die van zijn Citroën CX een amfibievoertuig had gemaakt. Dit kwam al dichter bij de onderzoeksvraag.”
Hovenier Kiki belde Erik Jan Elmers, de eigenaar van de Kamfibie, en vertelde hem over de vraag die de leerlingen stelden. Erik was meteen enthousiast. Hoewel lesgeven niet zijn grootste passie was, werkte zijn enthousiasme aanstekelijk. Zowel de leerlingen als de docent werden steeds enthousiaster en het beeldende programma werd tijdelijk op pauze gezet voor een periode van vier maanden.
De leerlingen gingen aan de slag met het aanschaffen van trekkers op Marktplaats, ze waren bezig met het ontwerpen, het drijfvermogen en de aandrijving. Zelfs de ouders merkten het enthousiasme op en vroegen tijdens de ouderavond aan de beeldende docent of ze de tractor van hun kind mochten zien. Het enthousiasme werd zichtbaar, als een druppel in een plas water.
Na een eerste test bij de sluis in Duitsland en een ritje op de Kamfibie werden uiteindelijk alle trekkers geschikt bevonden om het water op te gaan tijdens een estafetterace. Daar gingen ze! Een feestelijk moment.
Geïnspireerd geraakt door deze parel? Ga naar deze pagina en kijk tussen het aanbod in Overijssel!
Wil jij meer cultuur op jouw school? Dat kan op verschillende manieren. Check ze hier.
Cultuureducatie leidt tot prachtige dingen in Overijssel. Benieuwd naar andere projecten? Bekijk het ontstaan van de stuntfilm ‘De Legende’ op het Carmelcollege in Oldenzaal, Woesj, creatief schrijven op de basisschool op De Berkenhorst of hoe de Regge Verbindt op de Reggewijs in Nijverdal.